مقالات

پوشاک و ارتقاء موقعیت اجتماعی انسان مدرن

رخت مارکت | دنیای پوشاک

تاثیر رنگ و طرح در لباس موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. به همین علت توصیه می‌شود پیش از انتخاب تم رنگی لباس‌های خود، حتی پوشاک راحت خانه دانش‌تان را در خصوص رنگ‌شناسی و تیپ شخصیتی خویش افزایش بدهید. تناسب طرح با فرم اندام، رنگ پوست و موهای خود را نیز باید در نظر بگیرید.

بازیگران اصلی مد و طراحی لباس

رنگ و طرح را باید ۲ بازیگر اصلی رشته طراحی لباس دانست. تاثیر رنگ و طرح در لباس باید توامان مد نظر طراح قرار داشته باشد و جهت انتخاب آنها ضروری است مواردی چون خصوصیات فرهنگی، اقلیمی، جغرافیایی و آب‌وهوایی در کنار ویژگی‌های نژادی در نظر گرفته شوند. ممکن است اکثریت افراد یک جامعه لاغر و قدبلند یا کوتاه‌قد و برخوردار از اندامی به اصطلاح پر باشند. بخش‌های وسیعی از کره زمین عمدتا گرم یا سرد و تک‌فصل هستند، به همین علت برای طراحی لباس ویژه آن مناطق باید کاربری لباس، اثر رنگ‌ها بر تعادل دمای بدن و … را در نظر گرفت. پاسخ این سئوال‌ها که «چه پارچه هایی برای افراد لاغر مناسب است؟» یا پارچه «چهارخونه برای افراد چاق می‌تواند پوشش خوبی باشد یا نه؟» باید در مرحله ایده‌پردازی و نقش زدن طرح روی کاغذ یا در فضای نرم‌افزار، توسط طراح تعیین شده باشد.

کاربرد رنگ در طراحی لباس

رنگ‌ها در طراحی پارچه و لباس ۲ جنبه اساسی دارند. یکی از این جنبه‌ها به بعد ظاهری رنگ مربوط می‌شود و بخش دیگر به جنبه نمادین و روانشناختی آن. استفاده علمی از روانشناسی رنگ ها در طراحی لباس به کمک منابعی چون چرخه رنگی ایتن، می‌تواند موجب شود افراد مختلف با انتخاب رنگی که متناسب با اندام و رنگ پوست آنهاست، زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسند و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری نیز برای کار و فعالیت در اجتماع داشته باشند. پس از رنگ، طرح لباس نیز چنین کاربردی دارد.
به عنوان مثال استفاده از رنگ قرمز می‌تواند روحیه انسان‌های افسرده را دگرگون کند، رنگ زرد انرژی پایین افراد را بهبود می‌بخشد، آبی اضطراب و افسردگی را از وجود اشخاص دور می‌کند، بنفش موجب می‌شود حس تجدد و تجمل در وجود فرد تقویت شود، سبز جنبه‌های عرفانی زندگی را در وجود بشر بیدار می‌کند و به این ترتیب رنگ‌های مختلف بر انتخاب‌ها و پیشرفت انسان‌ها در زندگی تاثیر مستقیم دارند. از سوی دیگر بازی کردن با اندازه و فرم طرح‌های چهارخانه و راه‌راه می‌تواند به سادگی یک فرد چاق را لاغرتر و یک فرد لاغر را چاق‌تر نشان بدهد. خطوط و طرح‌های دایره‌ای شکل و اشکال هندسی مختلف نیز هر یک برای خودشان معنای ویژه‌ای دارند که کاربرد آنها در طراحی لباس به شایستگی فرد را جذاب‌تر و متناسب‌تر همچنین متکی به نفس‌تر و دوست‌داشتنی‌تر جلوه می‌دهد. پس چرا از این تاثیر رنگ و طرح در لباس در راستای پیشرفت بهره نگرفت؟

تاثیر رنگ و طرح در لباس

تاثیر رنگ و طرح در لباس

توجه به پدید آوردن استایل رنگی اختصاصی در طراحی لباس

جهان امروز، دنیای شخصی‌سازی همه‌چیز است و انسان‌ها بیش از پیش علاقه دارند خودشان ستاره باشند و بر ویژگی‌های شخصی خویش تکیه کنند تا پیرو ستارگان موسیقی، سینما، ورزش و … به نظر برسند. رشد شبکه‌های اجتماعی نیز به نیاز شخصی‌سازی لباس در وجود اینستاگرامرها، یوتیوبرها و بلاگرهای روزمرگی دامن زده است. برای اینکه هر شخص بتواند یک استایل ویژه متناسب با خصوصیات ظاهری خودش بسازد، باید یا مطالعه اطلاعات موجود در منابع مختلف را مد نظر قرار داد یا از مشاوره طراحان لباس جهت شناخت تاثیر رنگ و طرح در لباس و بهبود وجهه اجتماعی خود کمک گرفت. در این راستا نیاز است یک تم رنگی اصلی برای پوشش انتخاب شود. رنگی که معمولا خنثی خواهد بود. همچنین توصیه می‌شود طرح پارچه و فرم لباسی که قرار است تم رنگ اصلی برای هر شخص را به نمایش بگذارد، ساده باشد. همراه یا این رنگ می‌توان لباس‌های دیگری با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع را سِت کرد.
اما شاید این پرسش پیش بیاید که رنگ اصلی لباس هر انسان را بر اساس چه اصولی می‌توان انتخاب کرد؟ در پاسخ باید گفت گرچه یک فرمول رسمی برای این انتخاب وجود ندارد اما دست کم می‌دانیم رنگ اصلی در پوشش افراد مختلف باید موجب درخشنده به نظر رسیدن پوست و موی آنها، حتی برق چشمان‌شان شود. این رنگ همچنین ضروری است معایب اندام فرد را پوشش بدهد و در عوض به محاسن آن جلوه بیشتری ببخشد. بر همین اساس افراد خیلی چاق یا خیلی لاغر و اشخاصی که اضافه‌ یا کمبود وزن دارند باید تم رنگ اصلی خود را بیابند و از آن رنگ یا تنالیته‌اش برای انتخاب لباس بهره بگیرند. همچنین است توجه به مدل و سایزبندی لباس‌ها. به عنوان مثال پوشیدن یک شلوار اسکینی با رنگ روشن برای فردی که ران‌های پری دارد اصلا گزینه مناسبی نیست و در عوض مدل اسلیم با رنگ تیره برای این شخص مناسب‌تر است. زیرا هم گشاد و خارج از مد نیست و هم درشتی ران‌های او را بیش از آنچه در واقعیت هست به رخ نمی‌کشد. حال اگر طرح پارچه این شلوار بهره‌مند از خطوط ریز نقش و ظریف عمودی باشد، پاهای آن فرد کشیده‌تر و قد او بلندتر به نظر خواهد رسید. اما خطوط افقی یا چهارخانه ریز و متراکم برای طرح پارچه شلوار چنین شخصی مناسب نیستند.

پیشنهاد نهایی

با دانستن تاثیر رنگ و طرح در لباس و قدرت آنها در پوشاندن عیوب ظاهری، می‌توان تا حد زیادی در نگاه همکاران، شرکا و رقبای شغلی زیباتر و آراسته‌تر جلوه کرد. موضوعی که نقش بسزایی در موفقیت شغلی و افزایش اعتماد به نفس افراد دارد. تاثیر رنگ و طرح در لباس بر تغییر خلق‌و‌خو و روحیات خود را نادیده نگیرید. شاید وقتی غمگین باشید ناخودآگاه یک لباس مشکی‌رنگ را از کمدتان خارج کنید اما با آگاهی از تاثیر شگرف نوع پوشش بر روحیه و رفتارتان، حتی برای لباس راحتی خانه نیز از رنگ‌ها و طرح‌هایی استفاده می‌کنید که شما را به‌سوی آرامش و موفقیت سوق می‌دهند، نه افسردگی و شکست.