مقالات

تاثیر پوشش در افزایش اعتماد به نفس

رخت مارکت | دنیای پوشاک

تاثیر پوشش در افزایش اعتماد به نفس

تاثیر پوشش در افزایش اعتماد به نفس از نگاه علم روانشناسی کاملا آشکار و روشن است. به همین علت اگر پوشش هر شخص مطابق با آنچه در ذات و روحیه او نهفته است، انتخاب نشود؛ این موضوع می‌تواند آثار زیان‌باری بر شخصیت و اعتماد به نفس او بگذارد. اما در مقابل انتخاب صحیح پوشش طبق فرهنگ، روحیه و شخصیت افراد یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش اعتماد به نفس در انسان‌هاست.

تمرین روزانه اعتماد به نفس

مواردی مانند نگاه مثبت به زندگی، موقعیت اجتماعی، جهان‌بینی ذاتی، ثروت، قدرت، دانش و آگاهی می‌توانند بر اعتماد به نفس افراد اثرگذار باشند. اما گزینه‌های ساده‌تری نیز در این میان موجود هستند. به همین علت تاثیر پوشش در افزایش اعتماد به نفس را هرگز نباید نادیده گرفت. انسان‌ها باید پوششی را انتخاب کنند که منطبق با ذات، روحیه و شخصیت آنهاست.

رنگ پوشش

اگر برای یک کودک سرشار از شور و شوق زندگی از پوششی با رنگ‌های افسرده استفاده کنیم، موجب سرخوردگی و از میان رفتن اعتماد به نفس او خواهیم شد. همگی به نیکی می‌دانیم که بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان تا چه حد حائز اهمیت است و می‌تواند بر سلامت روحی و روانی آینده‌سازان یک جامعه اثرگذار باشد.
برعکس اگر لباس‌هایی با رنگ‌های تند و در کانون توجه را به شخصی آرام و باوقار تحمیل کنیم موجب می‌شویم از اعتماد به نفس او در اجتماعات انسانی کاسته شود. البته مقصود نفی خاصیت و تناسب رنگ‌ها با احوالات و مناسبت‌های مختلف برای پوشش نیست و نمی‌توان یک نسخه کلی برای لباس‌های رنگی یا خنثی پیچید.

مدل پوشش

افزون بر موارد فوق مدل لباس نیز می‌تواند تاثیر پوشش بر اعتماد به نفس افراد را عیان کند. برخی انسان‌ها ذاتا مدگرا هستند و همواره علاقه دارند مدرن و به‌روز جلوه کنند. برای چنین افرادی استفاده از پوشاک مد روز، حتی اگر با برخی ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی آنها هم‌سو نباشد اولویت دارد. اما در مقابل گروهی از افراد هرگز عقاید و ارزش‌های خود را تسلیم طراحان مد نمی‌کنند. همچنین هستند افرادی که پوشش را تنها وسیله‌ای برای پوشاندن اندام خود جهت حضور موثر در اجتماع می‌پندارند و حتی وقتی درون کمد آنها نگاهی بیندازید از یک مدل لباس با رنگ مشابه چندین و چند عدد خواهید یافت. تاثیر پوشش در افزایش اعتماد به نفس این افراد بسیار اندک است و حتی گاهی از نگاهی ریاضی به صفر میل می‌کند. اگر تاثیر پوشش در افزایش اعتماد به نفس را مطابق با روحیات خود به عنوان عاملی مهم و موثر بر رفتار اجتماعی و میزان مشارکت در اجتماع بدانیم، می‌توانیم با انتخاب پوشش صحیح و متناسب با شخصیت خود یک تمرین روزانه اعتماد به نفس برای خودمان تدارک ببینیم و اندک اندک با خودمان مهربانانه‌تر رفتار کنیم.

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران با تقویت احساس خودکارآمدی

تاثیر پوشش در افزایش اعتماد به نفس الزاما به معنای عادت به پوشیدن لباس‌های گران‌قیمت از برندهای لوکس نیست. بلکه این گزاره بر مفهومی موسوم به «خودکارآمدی» تاکید دارد. خودکارآمدی را می‌توان با استفاده از یک مثال ساده تشریح کرد. برخی پژوهش‌ها طی سال‌های اخیر نشان داده‌اند از نگاه روانشناختی وقتی هر فردی لباس سفید پزشکان را به تن می‌کند، با تمرکز حواس بالاتری وظایف خود را به انجام می‌رساند. دلیل این موضوع تمرکز حواسی است که از نیازمندی‌های حرفه پزشکی به شمار می‌رود و برای همه عیان است. البته جالب است که پوشیدن لباس سفید نقاش‌ها، حسی دیگر را در وجود افراد برانگیخته می‌کند که شباهتی به تمرکز پزشکان ندارد.

رخت مارکت | دنیای پوشاک

همچنین مطالعات روی دانش‌آموزان یک مدرسه در نیویورک نشان داده است، نوجوانانی که برای آنها پوشش رسمی انتخاب شده بود نسبت به دانش‌آموزانی که با پوشش روزمره خودشان سر کلاس درس حاضر می‌شدند، حس خودکارآمدی بالاتری را تجربه می‌کردند. پس وقتی به همین سادگی می‌توان از تاثیر پوشش در افزایش اعتماد به نفس بهره گرفت، چرا با چند تغییر ساده در کمدمان حس خودکارآمدی را در وجود خویش تقویت نکنیم؟

گرچه مقصود از آنچه گفته شد این نیست که هر شخصی باید برای افزایش اعتماد به نفس لباس رسمی بپوشد، بلکه منظور این است که افراد مختلف در سنین متفاوت باید لباسی بپوشند که احساس خودکارآمدی و تمرکز لازم جهت افزایش مشارکت اجتماعی در وجود آنها تقویت شود. بدون تردید تقویت اعتماد به نفس در پسران با چند مدل خاص از پوشش پدید می‌آید و در دختران با استفاده از رنگ‌ها و مدل‌های دیگر. همچنین پوشاک زنانه و پوشاک مردانه هر یک انواع طرح‌ها و رنگ‌هایی در قالب‌های رسمی، نیمه‌رسمی، ورزشی و راحت دارند که به فراخور استفاده، سن و شخصیت افراد می‌توان یک یا چند مدل از آنها را تحت عنوان لباس‌های اثرگذار بر اعتماد به نفس شخص مورد نظر شناسایی کرد.

چند توصیه ساده

برای جمع‌بندی بحث در خصوص تاثیر پوشش در افزایش اعتماد به نفس باید بگوییم بهترین راه بهره گرفتن از این تاثیر روانشناسی، یافتن استایل شخصی خودتان است. باید رنگ‌ها و فرم لباس‌هایی را در قالب‌های مختلف از کاملا رسمی تا راحت و اسپرت بیابید که متناسب با مشخصات ظاهری شما از جمله ارزش‌ها و اعتقادات، اندام، رنگ پوست، رنگ موها، چاقی، لاغری و … باشند. همچنین لباس شما علاوه بر اینکه باید سازگار با هر موقعیت و مناسبت انتخاب شود، ضروری است عیوب ظاهری‌تان را بپوشاند و بر نقاط قوت استایل شما تاکید داشته باشد. به‌علاوه توصیه می‌کنیم همواره پوشش خود را در یک طیف رنگی محدود نکنید. گاه در برخی مناسبت‌ها می‌توان ساختارشکنی کرد و لباس‌هایی رنگی پوشید، البته به شرطی که در آن لباس حس بدی نداشته باشید و موجب کاستن از اعتماد به نفس‌تان نشود.

ختم کلام

به‌طور کلی پیشنهاد می‌کنیم با در نظر گرفتن موقعیت‌های کاری، خانوادگی، جایگاه اجتماعی، ارزش‌های مذهبی، سن، جنسیت و البته نیم‌گاهی به مد روز برای لباس پوشیدن خود سبک خاصی طراحی کنید. سبکی که کاملا مورد پسند شخص شماست و بر افزایش اعتماد به نفس‌تان اثر مثبت می‌گذارد. از اینکه در ذات خود علاقه به استفاده از حجاب و لباس‌های پوشیده دارید یا در لباس‌های مد روز غربی اعتماد به نفس‌تان کاهش می‌یابد، خجالت نکشید. برعکس اگر علاقه دارید همواره به‌روز باشید، تا جایی که هنجارهای اجتماعی به شما اجازه می‌دهند از استایل‌های به‌روز استفاده کنید و نگذارید لباس‌های نامتناسب با روحیه‌تان از اعتماد به نفس شما بکاهند.